Nasza strona używa cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Rozumiem

Branże IT, którym kryzys niestraszny

W jakich obszarach branży IT jest teraz "bezpiecznie"? Sprawdź, w jakich rewirach szukać pewnego pracodawcy w dobie pandemii.
Branże IT, którym kryzys niestraszny

Przed Covid-19 specjaliści IT mieli bardzo dobrą pozycję pod kątem rekrutacji. Przez perturbacje na całym rynku, spora część specjalistów musi szukać nowego pracodawcy. Gdzie warto szukać stabilnego zatrudnienia na trudne czasy? 


Telekomunikacja

Branża telekomunikacyjna już dawno przestała być już tylko dostawcą internetu i połączeń telefonicznych. Obecnie telekomy dostarczają także komunikatory czy aplikacje, a także kompleksowe rozwiązania ICT dla firm

Epidemia  Covid-19 spowodowała, że organizacje i firmy przechodząc w ekspresowym tempie w tryb pracy zdalnej, potrzebują do funkcjonowania szybkiego internetu oraz narzędzi wspomagających pracowników w pracy z domu. Część organizacji potrzebuje też pomocy w przejściu na nowy tryb pracy, a takiego wsparcia dostarczają właśnie firmy telekomunikacyjne.  

Firmy telekomunikacyjne dynamicznie reagują na tę nową sytuację, szukają nowych możliwości do rozwoju, dostosowując się szybko do rynku. 

Sprawdziliśmy, co do powiedzenia na ten temat ma Bożena Leśniewska, wiceprezes zarządu ds. Rynku Biznesowego w Orange Polska:

Od samego początku pandemii mieliśmy świadomość szczególnego znaczenia usług operatorskich w tym trudnym czasie. Wszystkie przedsiębiorstwa i instytucje publiczne stanęły nagle w obliczu konieczności przestawienia swoich procesów biznesowych. Błyskawicznie musieliśmy w tym pomóc naszym Klientom. W pierwszym okresie zanotowaliśmy znaczący wzrost zapotrzebowania na internet i ogólnie łączność, a także na narzędzia do komunikacji zdalnej. Doradzaliśmy, jak poradzić sobie z przejściem do nowego, zdalnego trybu pracy od strony technologicznej, a także jak pokonać ewentualne trudności.

Klienci zgłaszali się do nas różnymi pilnymi potrzebami, które realizowaliśmy na bieżąco – np. z prośbą o zwiększenie przepustowości swoich sieci, bo po zmianie trybu działania nie byli przygotowani na tak nagłe jej obciążenie. Z dnia na dzień rosło zainteresowanie rozwiązaniami chmurowymi i  bezpiecznym, zdalnym dostępem do zasobów firmy, a także usługami cyberbezpieczeństwa. Ma to swoje uzasadnienie, bo cyberprzestępcy wykorzystują zdalną pracę do nasilenia ataków na firmy - dane CERT Orange Polska pokazują, że tylko w kwietniu liczba ataków DDoS wzrosła aż o 300 procent w porównaniu do tego samego okresu rok wcześniej.

Aby sprostać nowym wyzwaniom, sami jako organizacja musieliśmy natychmiast przestawić swój tryb działania na online. Usprawniliśmy procesy decyzyjne i przenieśliśmy większość pracowników to zdalnego trybu pracy w ciągu kilku dni. Nie udałoby się to, gdyby nie wcześniej wypracowane narzędzia oraz zasady pracy zdalnej, która była obecna w Orange na długo przed pandemią. 

Kluczem do wszystkiego z mojego punktu widzenia jest komunikacja. Otwarta, bezpośrednia, oparta na partnerstwie i zrozumieniu. Staramy się nie rezygnować z inicjatyw dla pracowników, tylko zmienić ich formę. Co tydzień rozmawiamy o bieżących sprawach firmy na webinariach, a galę wręczania nagród prezesa wyróżniającym się pracownikom czy spotkania świąteczne zrealizowaliśmy zdalnie. 

Potencjał sektora ICT zawsze był znaczący, a w kontekście zmiany organizacji naszego życia w wielu podstawowych przecież sferach, jak edukacja czy praca, ten sektor nabiera szczególnego znaczenia dla rozwoju całej gospodarki. Grupa Orange (do której należy Integrated Solutions i BlueSoft) ma takie kompetencje. Dziś łączymy wiedzę z zakresu telekomunikacji, cyberbezpieczeństwa i infrastruktury z umiejętnościami i kompetencjami programistycznymi.  W efekcie powstają kompleksowe rozwiązania IT  zawierające – obok realizowanych przez Orange i Integrated Solutions usług telekomunikacyjnych oraz infrastruktury IT, hostingu czy bezpieczeństwa – aplikacje dopasowane do potrzeb przedsiębiorstw wdrażane przez BlueSoft.

Także w dobie pandemii byliśmy gotowi na bieżąco odpowiadać na nowe potrzeby firm. Przygotowaliśmy wiele rozwiązań, które pomagają zapewnić ciągłość działania instytucji i przedsiębiorstw. Integrated Solutions organizuje bezpłatne webinary dla szkół, uczelni, samorządów i firm, podczas których pokazuje, że zdalna realizacja zadań jest możliwa. Spółka oferuje także darmowe testowanie usługi cloud computingu. Kryzys otworzył organizacje na nowe technologie - coraz więcej przedsiębiorstw chce wprowadzać funkcjonalności e-commerce. Nawet małe  sklepy tworzą dziś strony www, dostarczają produkty do domów, inwestują w rozwiązania zapewniające większą automatyzację swoich działań. Nasze kompetencje pozwalają nam odpowiadać błyskawicznie na te potrzeby.

Patrząc na naszą organizację w dłuższej perspektywie, można też dostrzec pewne szanse, jakie obecna sytuacja stworzyła. Już teraz zastanawiamy się, jak zorganizować biuro, żeby służyło w większej mierze pracy kreatywnej. Chcemy też otworzyć się na więcej pracy zdalnej. Widzimy, że ten tryb jest też dobrze oceniany przez zespoły Orange. Co ciekawe, ponad 90% pracowników pytanych o jakość współpracy w warunkach pracy zdalnej mówi, że jej jakość nie tylko nie spadła, a wręcz poprawiła się. Wiele kreatywnych pomysłów, które wypracowaliśmy działając zdalnie, prawdopodobnie nigdy by nie powstało. To realny dowód, że transformacja cyfrowa znacząco w ostatnich miesiącach przyspieszyła.

Chcesz pracować w Orange Polska? Wyślij do nas spontaniczną aplikację


Branża medyczna i ubezpieczeniowa

Mamy epidemię, więc wszyscy pracodawcy, którzy związani są z branżą medyczną i  zdrowiem, mają wzmożone zapotrzebowanie na specjalistów. Część pracodawców, która dostarcza usługi powiązane z opieką zdrowotną przez internet, również usilnie pracuje nad dostosowaniem się do realiów rynku, żeby jak najszybciej wypełnić powstające nisze na rynku. To wszystko powoduje, że takie firmy stale zatrudniają nowych specjalistów IT. 

Branża ubezpieczeniowa, w zależności od modelu biznesowego, może dobrze radzić sobie w obecnych realiach rynkowych, o ile potrafi generować przychody, bazując na sprzedaży internetowej lub telefonicznej. 


Rozrywka online 

Polacy w znacznej części zachowują się odpowiedzialnie i zgodnie z akcją #zostańwdomu, postanowili zostać w czterech ścianach. Czas wolny od pracy muszą sobie jakoś wypełnić. Coraz częściej sięgamy po rozrywkę online. Rynek seriali i gier stale się powiększa, a jakość ich produktów również stale rośnie. Część producentów gier posiada spory bufor gotówki, pozwalający stabilnie budować swoją pozycję na rynku i nadal bez przeszkód pracować nad projektami.


Softwarehouse'y

Branża softwarehouse’ów jest podzielona. Istnieje niewielka grupa pracodawców, która przechodzi przez kryzys w łagodniejszy sposób, ale warto o nich wspomnieć. Najlepiej radzą sobie organizacje, które realizują projekty długofalowe dla dużych organizacji (np. dla banków, instytucji rządowych) oraz takie, które potrafią bardzo dobrze zarządzać projektami przy pracy zdalnej.


E-commerce

Handel w sporej części przeniósł się do internetu. Niektórzy pracodawcy w trybie pilnym tworzą sklepy internetowe i udostępniają możliwość dostawy na rynku lokalnym, żeby tylko utrzymać część przychodów. 

Biznesy, które od lat budują swoje pozycje i opierają się tylko na sprzedaży internetowej, są w bardzo komfortowej sytuacji. Największą przeszkodą w branży może być niepewność związana z pracą i możliwością utraty dochodów przez klientów. Co może przekładać się na ograniczanie wydatków na wszystkie usługi i produkty niezwiązane z podstawowymi potrzebami. 

W gorszej sytuacji są pracodawcy i firmy, które tylko część biznesu opierają na sprzedaży internetowej, a część na stacjonarnych sklepach. 


Branża kurierska

O ile sprzedaż stacjonarna przeżywa zapaść, to firmy kurierskie mają urodzaj. W branży można znaleźć prawdziwą perełkę, która dosłownie co dwa tygodnie dowozi nowe rozwiązania zwiększające wygodę, bezpieczeństwo czy przepustowość. 


Którzy pracodawcy są najbezpieczniejszym wyborem w dobie kryzysu? 

W najlepszej sytuacji są pracodawcy i branże, których modele biznesowe, pomimo sytuacji na rynku, nie ograniczyły możliwości generowania  przychodów. W takich sytuacjach są wszystkie firmy, które akurat w przypadku Covid-19, potrafią generować przychody przez internet lub opierają się na sprzedaży abonamentowej. 

W drugiej kolejności są pracodawcy, którzy wypracowali we wcześniejszym okresie sporą poduszkę finansową, która pozwala utrzymać zatrudnienie w trudnych czasach. Każdy biznes i pracodawca, który dostarcza też usługi lub produkty zaspokajające podstawowe potrzeby, może być w komfortowej sytuacji. W dalszej kolejności są pracodawcy, którzy ze względu na specyfikę pracy, muszą utrzymywać zespoły i systemy informatyczne (np. energetyka, bankowość).

Wielu z tych pracodawców nie zwalnia tempa, a wręcz przeciwnie, widzi wiele możliwości i stale zatrudnia nowych specjalistów. 


Artykuł powstał w ramach kampanii #ITwKoronie. Więcej o akcji na stronie: 
bulldogjob.pl/itwkoronie.

Nie przegap treści Bulldogjob
Subskrybuj artykuły

Lubisz dzielić się wiedzą i chcesz zostać autorem?

Podziel się wiedzą z 160 tysiącami naszych czytelników

Dowiedz się więcej