Nasza strona używa cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Rozumiem

Potęga słuchania, czyli jak komunikację w zespole przenieść na wyższy poziom

Katarzyna Antonik-Heller Scrum Masterka / Podcasterka
Poznaj potencjał słuchania, i zdobądź umiejętność, dzięki której utorujesz drogę rozwojowi, innowacjom i wejściu na inny poziom w relacjach ze współpracownikami.
Potęga słuchania, czyli jak komunikację w zespole przenieść na wyższy poziom

Komunikacja jest jedną z najważniejszych składowych udanej współpracy. To dzięki niej budujemy zaufanie, torujemy drogę innowacjom. To, jak funkcjonują nasze zespoły, w dużej mierze zależy od tego, w jaki sposób się komunikują. To jasne, że ważne są jasno określone obowiązki i wyraźne polecenia, ale czasem znacznie ważniejsze jest... słuchanie.


Pokora kluczem do innowacji

Niezależnie czy jesteś Project Managerem, Scrum Masterem czy Agile Coachem o jednym musisz wiedzieć. To nie Ty znasz wszystkie odpowiedzi. Niestety zbyt często w natłoku obowiązków, goniących deadline'ów i tasków zapominamy słuchać siebie nawzajem. Generując presję sprostania wszystkim wymaganiom przestajemy rejestrować komunikaty od innych. Nie umiejąc słuchać w najbardziej krytycznych momentach, krok po kroku zamykamy sobie drogę do najwartościowszego źródła wiedzy. Raz zawiedzione zaufanie trudno jest potem odbudować


Słuchaj, aby zrozumieć

Przyznaj, zdarza Ci się brać udział w dyskusji, która (nawet jeśli odbywa się po raz setny), nic nowego nie wnosi? Kolejna retro, na której łapiemy się na tym samym i tracimy godziny na bezowocne odbijanie piłeczki? Widzisz, ludzki umysł jest zabawnie skonstruowany. Zamyka się na komunikat drugiej strony do czasu aż usłyszy wyraźnie, że Twoja wiadomość do niej dotarła i została zrozumiana. A teraz przypomnij sobie, co w takiej sytuacji słyszymy zazwyczaj.

"Tak, ale...". 

"Tak, ale" równa się nie. Kropka. Twój mózg w tym momencie jeszcze bardziej koncentruje się na formułowaniu dobitniejszych komunikatów, zamykając się na wszelkie bodźce z zewnątrz. Założę się, że nieraz widziałeś czy widziałaś kogoś w takim transie. Nic do niego wtedy nie dociera. Nie ma szans nic mu przetłumaczyć. 


Jeśli coś nie działa – złam schemat

Jestem gorącą zwolenniczką łamania schematów. Uważam, że tylko tak można dojść do nowych rozwiązań. Kiedy coś nie działa, nie ma sensu próbować to rozwiązać w taki sam sposób jak poprzednio. Co zatem zrobić, aby wyjść z martwego punktu? Jak skończyć bezowocną dyskusję?

Powiedzieć: "Rozumiem." 

I nie dodawać nic więcej. Zamilknąć . Siedzieć cicho. Cisza jest potężnym narzędziem rozwoju. Nikt z nas nie lubi pustki, a to znaczy, że zaczniemy ją zapełniać. Czym można zapełnić pustkę podczas bezowocnej dyskusji? Nowymi rozwiązaniami.


Łamanie zasad... pobudza kreatywność

Kiedy tworzysz przestrzeń dajesz szansę innowacji. Kiedy ustępujesz – robisz miejsce dla innych. Bądźmy szczerzy, główną rolą lidera jest odblokowanie ukrytego potencjału. Jesteśmy zatrudniani, aby znaleźć przeszkody, usprawnić proces, zobaczyć większy obraz. 

Ale przede wszystkim: zachęcać. 

Czy tylko my wpadamy na świetne pomysły? Nie. Czy zawsze mamy najlepsze rozwiązanie? Nie. Zespół ma. Twoim zadaniem jest je pomóc je wydobyć.


Podsumowanie

Słuchanie (prawdziwe słuchanie) jest wejściem na nowy poziom relacji. Odsunięcie ego na bok – choć bywa wyzwaniem – może stać się największym katalizatorem zmian. Pokora i otwartość pomagają wyjść z najgorszego impasu. Zgodzisz się?

Rozpocznij dyskusję

Lubisz dzielić się wiedzą i chcesz zostać autorem?

Podziel się wiedzą z 160 tysiącami naszych czytelników

Dowiedz się więcej