Raport z Badania
Społeczności IT
2023
PM / PO / Scrum Master
Zebraliśmy ponad 10 000 ankiet, dzięki czemu możemy przedstawić nie tylko ogólne wnioski, ale też głębiej wejść w dane i pokazać szczegóły dotyczące pracy i zarobków w poszczególnych specjalizacjach.

Profil
Praca i technologie
W zdalnym zarządzaniu zespołem, pomimo dzielących nas odległości, ważne są nie tylko niezawodne narzędzia, umożliwiające komunikację wideo czy pracę w grupach, ale bliskość z kolegami i przełożonymi. Powinniśmy stawiać na dostępność oraz szybką reakcję na zadawane pytania. Stosując regularne spotkania 1:1, włączając kamerki, pracując w określonych godzinach, wprowadzając na początku spotkań IceBreakery, równoważąc to wyodrębnioną przestrzenią na rozwój i pracę koncepcyjną, budujemy poczucie zespołowości i bliskości. Nie możemy zapominać o ciągłym tworzeniu atmosfery wzajemnego szacunku i zaufania, oraz zachowaniu równowagi pomiędzy pracą i życiem prywatnym. Takie podejście jest wspierane przez wprowadzenie zwinności w organizacji: promowanie interakcji, eksperymentowanie, kulturę feedbacku, oraz rezygnacje ze zbędnej biurokracji. Praca zdalna zostanie już z nami, dlatego warto budować długoterminową strategie zmiany kultury organizacyjnej, aby jak najlepiej wykorzystać jej potencjał.
Zauważalny jest trend przechodzenia większych organizacji na pracę w Agile. Jeszcze do niedawna była to domena organizacji zajmujących się tworzeniem oprogramowania, a teraz coraz więcej globalnych korporacji jest na etapie Agile'owej transformacji w całym obszarze IT. W Danone Global Technology & Infrastructure niedawno podsumowaliśmy pierwszy rok transformacji, w której to m.in. zreorganizowaliśmy strukturę, łącząc ludzi w stałe zespoły zrzeszone wokół produktów informatycznych, które rozwijamy. Zbudowaliśmy zespoły począwszy od zespołów aplikacyjnych do infrastrukturalnych. Technologie z podobnych segmentów zostały połączone w jeden Tribe, w którym znajdziemy m.in. osoby w pełni odpowiedzialne za rozwój danych produktów - czyli Product Ownerów, których wspierają Product Managerowie. Obecnie w przejrzystszy sposób jesteśmy w stanie pokazać wartość dostarczanych serwisów, a tym samym dzięki odbywającemu się w każdym zespole co dwa tygodnie Sprint Review możemy w ciągły sposób korygować dostarczany produkt. Kolejnym wyzwaniem przed jakim stoimy w naszej transformacji jest lepsze zarządzanie w support model, gdzie w krytycznych serwisach część pracy jest związania z incydentami i zmianami, których nie da się przewidzieć i zaplanować. Można powiedzieć, że i my nadal się uczymy, starając się być blisko z odbiorcami naszych serwisów aby jeszcze lepiej dopasować nasz model do potrzeb wszystkich. Trzeba tym samym podkreślić, że transformacja Agile nigdy się nie kończy. Jest to ciągły proces doskonalenia poprzez częstą inspekcję i adaptację. Warto zgłębiać tajniki Agile, ponieważ jest to temat, który pojawia się bardzo często, w różnych organizacjach, nawet niezwiązanych bezpośrednio z programowaniem.