Sytuacja kobiet w IT w 2024 roku
5.10.20165 min
Bank Pocztowy Spółka Akcyjna

Bank Pocztowy Spółka AkcyjnaBank Pocztowy Spółka Akcyjna

Biznes sięga po technologie XXI w.

Biznes sięga po technologie XXI w.

Co ma zrobić bank, który ma najwięcej placówek w Polsce, a decyzje biznesowe zapadają z trzech miast oddalonych od siebie o kilkaset kilometrów, aby usprawnić komunikację i ograniczyć koszty związane z licznymi delegacjami? Odpowiedź znalazł Huawei.

Nowe technologie w biznesie to nie tylko wygoda, mogą one bowiem znakomicie poprawiać bezpieczeństwo, a także przynosić wymierne oszczędności. W przypadku rozwiązań zaadoptowanych przez Bank Pocztowy te słowa, brzmiące jak slogan reklamowy, nabrały jednak realnej wartości. Bank Pocztowy to dziś nie tylko dynamicznie rozwijająca się instytucja finansowa oferująca tradycyjną obsługę placówkową, ale także mobilne kanały dostępu do bankowości oraz inwestująca w innowacyjne rozwiązania. Bank obsługuje blisko 1,5 mln klientów za pośrednictwem jednej z najszerszych na rynku sieci placówek, liczącej ok. 4,6 tys. lokalizacji. Zlokalizowane praktycznie w każdym zakątku Polski placówki pocztowe, w tym blisko 800 dedykowanych oddziałów wyłącznie do sprzedaży produktów finansowych, mikrooddziałów oraz tzw. Pocztowych Stref Finansowych to nie lada wyzwanie logistyczne. Bank znalazł jednak na to sposób. Właśnie z wykorzystaniem najnowocześniejszych technologii.

Postawić na lidera

Jesteśmy przykładem firmy, w której kluczowe biznesowo uzgodnienia i decyzje z poziomu centralnego zapadają w trzech lokalizacjach: Warszawie, Bydgoszczy i Łodzi. Dlatego zdecydowaliśmy się na rozwiązanie, które pozwala na efektywną komunikację na żądanie w każdej chwili z dowolnego miejsca, dostępną dla każdego uprawnionego do tego pracownika - mówi Paweł Dudek, Dyrektor Zarządzający Pionem Informatyki w Banku Pocztowym (BP). Bank postawił na profesjonalny system wideokonferencji - rozwiązanie dostarczone przez Huawei. Chiński koncern to światowy lider w dostarczaniu najnowszych technologii informacyjno-komunikacyjnych. Jak wynika z danych firmy analitycznej IDC, niemal co szósty system wideokonferencji instalowany na świecie należy właśnie do niego. To na bazie rozwiązań Huawei, Orange zbudował we Francji system łączności dla całej tamtejszej administracji. Na Huawei postawiły również np.: międzynarodowa grupa Hays, specjalizująca się w doradztwie personalnym, oraz rodzime firmy, jak m.in. Allegro, czy PGE, a także Ministerstwo Finansów. Niecałe dwa lata temu do tego grona dołączył Bank Pocztowy. Paweł Dudek nie ma wątpliwości, że wdrożenie tego rozwiązania było świetnym ruchem. Wideokonferencje skracają czas reakcji i podejmowania decyzji oraz umożliwiają lepsze skoordynowanie działań pracowników w oddalonych od siebie komórkach organizacyjnych. Ma to również swój istotny aspekt ekonomiczny – pozwala oszczędzać czas i obniżyć koszty związane m.in. z wyjazdami służbowymi – tłumaczy dyrektor w BP. Bank musiał oczywiście ponieść koszty zakupu i wdrożenia, ale te - jak podkreśla nasz rozmówca - szybko się zwracają. - Z czasem dochodzi bowiem do ograniczenie kosztów operacyjnych - dodaje Paweł Dudek.

Innowacyjna przewaga

O wyborze systemu Huawei zdecydowała jakość, cena i innowacyjność. - Mieliśmy istotną przewagę nad konkurencją, bo oferowane przez nas rozwiązanie daje możliwość „upgrade'u" do jakości obrazu SuperHD - mówi nam Tomasz Bijak, Dyrektor Sprzedaży dla Sektora Rządowego i Administracji Publicznej w Huawei Polska. To było istotne kryterium. – Oczekiwaliśmy możliwości przejścia do rozdzielczości 1080p60, co dawało pewność długiego cyklu życia produktu - potwierdza Paweł Dudek. Co więcej dostawca zapewnił prawdziwą technologię przyszłości, której nie mieli rywale - możliwość realizacji połączeń w rozdzielczości HD w paśmie 384 kbps. - To świetne rozwiązanie, bo nie obciąża wewnętrznej sieci banku i pozwala na udział w wideokonferencji w najwyższej jakości za pomocą sieci 3G w smartfonie - wyjaśnia Tomasz Bijak. To innowacja, w której skuteczność trudno uwierzyć. Konkurenci jakość HD proponują w pasmach powyżej 512 kbps. - Huawei w ramach przeprowadzonego PoC (z ang. proof of concept - red.) udowodnił, że na połączenia HD potrzebne jest tylko 384 kbps, co istotnie wpłynęło na wzmocnienie oczekiwań w stosunku do innych producentów - przyznaje przedstawiciel Banku Pocztowego. Ale decydujące okazały się inne zalety wybranego przez BP systemu wideokonferencyjnego. - Kluczowe były dla nas trzy elementy - funkcjonalność, bezpieczeństwo oraz oczywiście cena - mówi Paweł Dudek.

Liczy się bezpieczeństwo

W tego typu rozwiązaniach jedną z kluczowych kwestii jest bezpieczeństwo. Bank Pocztowy chciał, by połączenia były niezawodne oraz szyfrowane z możliwością zastosowania własnych certyfikatów banku. - Względy bezpieczeństwa zawsze są priorytetowe w instytucjach finansowych - zaznacza Paweł Dudek. Jak tłumaczy, firma Huawei postrzegana była przez zamawiającego jako dostawca rozwiązań dla firm telekomunikacyjnych. - Dlatego zwróciliśmy szczególną uwagę na infrastrukturę. Mostek konferencyjny posiada trzypoziomowy system kopii bezpieczeństwa oraz trzy poziomy szyfrowania. System daje także bezpieczeństwo w połączeniach ze świata zewnętrznego poprzez zastosowanie szyfrowania ABS 256, zarówno dla sygnalizacji, jak i strumienia danych - wylicza. - Nie bez znaczenia jest fakt, że rozwiązanie możemy rozbudować bez wymiany sprzętu nawet do 6000 użytkowników - dodaje. Ale aspektów przemawiających za ofertą Huawei było więcej. BP pod uwagę brał takie elementy, jak jakość i czystość obrazu oraz dźwięku w różnych warunkach zewnętrznych. - Chodziło o to, że sale konferencyjne mają różne modele akustyczne oraz różne rozproszenie światła. Musieliśmy wybrać rozwiązanie, które najlepiej radziło sobie z tymi wyzwaniami - podkreśla. Według niego, kluczowy był również fakt, że bank mógł zintegrować to rozwiązanie m.in. z posiadanymi już terminalami wideo innych producentów i różnych generacji. - Chcieliśmy wykorzystywać je jako część całego systemu - wyjaśnia dyrektor Dudek. Wdrożone przez Huawei rozwiązanie spełniło oczekiwania polskiego banku. Taki kanał komunikacji - dzięki możliwości tworzenia częstych, cyklicznych „wideospotkań" - pozwolił firmie z grupy Poczty Polskiej na lepszą integrację pracowników w oddalonych od siebie lokalizacjach. - Pozytywnie zaskoczyła nas możliwość bezprzewodowego wysyłania prezentacji. Konieczność przekazywania sobie kabla VGA/HDMI, w celu wyświetlenia treści, nie jest już naszym problemem – podsumowuje Paweł Dudek. System wideokonferencyjny sprawdził się tak dobrze, że grono użytkowników szybko rośnie. Rozwiązanie mobilne w założeniu miało być przeznaczone tylko dla kadry zarządzającej wysokiego i średniego szczebla. - Tacy pracownicy często są w podróży i chcieliśmy zapewnić im dostęp do wideokonferencji z każdego miejsca. Z czasem popularność aplikacji mobilnych przeniosła się także na niższe szczeble organizacji i w tym momencie korzysta z niej ok. 200 osób - wyjaśnia przedstawiciel banku. Zapytany o plany związane z rozbudową systemu odpowiada, że Bank Pocztowy nie wyklucza takiej możliwości.

* Powyższa treść pochodzi z artykułu opublikowanego w Tygodniku Bloomberg Businesweek Polska, nr 10, październik 2016 r., przygotowanego we współpracy z Huawei. Zdjęcia: Archiwum Bank Pocztowy

<p>Loading...</p>