Sytuacja kobiet w IT w 2024 roku
15.02.20213 min
Pentacomp Systemy Informatyczne

Hanna Ochmańska - Scrum MasterMarcin Łojewski - DeveloperPentacomp Systemy Informatyczne

Planning poker, czyli narzędzie scrumowe z dzikiem w tle

Poznaj planning poker, czyli narzędzie do szacowania historyjek z nutą humoru, które pomoże Ci być lepszym scrumowcem.

Planning poker, czyli narzędzie scrumowe z dzikiem w tle

Dzikie Historyjki to narzędzie do planning pokera przeznaczone dla dużych projektów scrumowych (np. stosujących skalowanie) oraz wszystkich zespołów, które potrzebują wsparcia przy estymacji złożoności zadań.

Obecnie na rynku jest sporo darmowych narzędzi do szacowania historyjek. Testowaliśmy różne aplikacje, jednak każda miała jakieś wady. Głównym minusem był dla nas, pracujących w ponad 100 osobowym projekcie nexusowym, brak statystyk oraz niestabilne działanie. Manualne zliczanie poszczególnych głosów zabierało cenny czas i było męczące. Postanowiliśmy usprawnić nasz proces estymacji i stworzyć własną, spełniającą nasze potrzeby aplikację. 

Z założenia aplikacja miała być jak najprostsza. Dodaliśmy też nutę humoru. Wiemy, że szacowanie wówczas staje się ciut łatwiejsze i lżejsze ☺

Dlaczego Dzikie Historyjki?

Wewnątrz zespołu aplikację nazywamy po prostu „Dzik”. Zadomowił się już na dobre w naszych zespołach, zżyliśmy się z nim. Nazwa początkowo miała być formą żartu, taką zespołową maskotką, a nie docelowym motywem. Jednak pomysł rozwinął się w nazwę aplikacji - Dzikie Historyjki. Nazwa to także nawiązanie do trudności, wysiłku, który wiąże się z szacowaniem historyjek, na pierwszy rzut oka – nie do okiełznania. 

Zastosowanie aplikacji

Aplikację Dzikie Historyjki można wykorzystywać do różnych szacowań w Story Points, związanych z zaplanowaniem i przygotowaniem różnorodnych projektów – od budowy domu, po skomplikowany projekt IT. 

Logowanie jest bardzo proste. Wystarczy podać dowolny login oraz zaakceptować regulamin. Korzystanie z aplikacji jest intuicyjne i przede wszystkim bezpłatne. Nie gromadzi żadnych danych osobowych. Aplikacja dostępna jest w polskiej oraz angielskiej wersji językowej.

Zasady korzystania

Pierwszy gracz tworzy pokój, do którego mogą dołączyć pozostali zawodnicy. Mają do dyspozycji 15 przycisków potrzebnych w procesie szacowania, mogą również zdefiniować tytuł omawianego tematu. Po ujawnieniu wyników otrzymujemy podsumowanie z podstawowymi miarami statystycznymi: maksimum, średnia arytmetyczna, mediana, minimum, odchylenie standardowe. Są one szczególnie przydatne, kiedy w szacowaniu bierze udział duża liczba osób.

Jak efektywnie wykorzystać Dzikie historyjki – Rozbieżności w szacowaniu

Estymacja historyjek (małych kawałków funkcjonalności) służy do określenia ich wielkości, by móc stworzyć możliwie precyzyjną prognozę Sprintu i/lub dalszej perspektywy czasowej. Aby szacowanie nie było „pustym” procesem, powinno uwzględniać kilka istotnych aspektów tej złożonej materii. Tym razem skupimy się na jednym z nich: rozbieżności w szacowaniu.

Planning poker to świetne narzędzie do szacowania nie tylko zasobów czy czasu realizacji, ale również złożoności technicznej i procesowej, wysiłku potrzebnego do wytworzenia funkcjonalności, wyjaśniania wątpliwości technicznych oraz procesowych. Przy korzystaniu z planning pokera istotne jest więc aby wiedzieć, jak efektywnie i wartościowo go wykorzystywać. Samo w sobie jest jedynie narzędziem, które coś pokazuje. I właśnie o „coś” w estymacji chodzi. 

Załóżmy, że po I rundzie estymacji historyjki widzimy dużą rozbieżność w szacowaniu. Powody mogą być różne, jak chociażby dołączenie do zespołu nowego developera. Jednak dość często przyczyny tkwią w rozbieżnym rozumieniu zakresu historyjki przez poszczególnych developerów lub zauważeniu przez kogoś istotnego aspektu, którego inni nie dostrzegli. Jak więc zniwelować te różnice i pogłębić wiedzę całego zespołu? Z pomocą przychodzi złoty trójkąt estymacji. 

Każdy z tych trzech aspektów dostarcza zespołowi konkretnej wiedzy, pozwala zgłębić zakres historyjki, a tym samym pomaga dostarczyć klientowi ustaloną z Product Ownerem wartość. 

Złożoność

Jaki jest zakres historyjki? Co od strony technicznej należy zapewnić, żeby ją zrealizować? Jakie są zależności między zespołami? Z kim z zewnętrznego zespołu się zsynchronizować? Jakie funkcjonalności i/lub zasoby powinniśmy pozyskać i od kogo? W którym momencie zintegrować się z innymi zespołami czy podmiotami zewnętrznymi?

Wysiłek

Jak dużo czasu, pracy i zaangażowania zespołu wymaga dana historyjka? 

Wątpliwości

Czego dziś nie jesteśmy w stanie określić, a wiemy, że ta wiedza, bądź niewiedza, może wpłynąć na czas i zakres realizacji? Co musimy zweryfikować, skonsultować, aby w pełni wiedzieć, z czym przyjdzie nam się zmierzyć?

Odpowiedzi na powyższe pytania pozwalają uzyskać całemu zespołowi zrozumienie zakresu, zdiagnozować zależności wynikające ze złożoności wytwórczych i ram czasowych oraz zminimalizować ryzyka i zarządzić nimi jeszcze przed rozpoczęciem pracy wytwórczej. Czyli przygotować się do podróży w nieznane☺.

Szerokiej drogi! ☺


Dzikie historyjki

<p>Loading...</p>